CE ne impiedica sa comunicam EFICIENT? (I)

De multe ori am avut impresia ca nu reusesc sa comunic cu cel de langa mine,fie parinte,profesor,coleg,prieten,nu reusesc sa intru in lumea lui si oricat de mult m-as stradui,parca tot nu reusesc sa imbunatatesc relatia…

Exita anumite bariere in comunicare.

In relatia dintre tineri si parinti recunoastem bariere ca:

recurgerea la ordine:,,Du-te la culcare odata!” Cand auzi o astfel de porunca iti scade stima de sine,ca tanar,si nu sti sa dezvolti un comportament autonom si independent.Poate fi si invers,tanarul sa spuna:,,Fa-mi!”, ,,Da-mi!”,aici fiind implicata lipsa de respect.

oferirea de solutii:,,Am vorbit cu d-na X sa te ajute la matematica.” sau invers ,,Ar fi bine sa te mai cultivi si tu.”

amenintarile:,,Daca nu iti faci tema imediat,nu vrei primi cina in seara acesta” Aceste amenintari inhiba comunicarea,trezind in copii resentimente fara de parinti.Iar cand copii isi ameninta parintii este greu sa se revina la un raport armonios intre ei.

moralizarea: ,,ar trebui sa fi mai atent pe viitor” ,,n-ar trebui sa fii asa sensibil” ca tanar cand auzi astfel de replici le tin predici parintilor,considerandu-i demodati,depasiti etc.

argumentarea logica:,,Daca nu te-ai fi certat aseara cu fratele tau.atunci te-as fi lasat si pe tine inexcursie” sau ,,Daca m-ai adus pe lume,sa-mi asiguri toate conditiile,sa nu duc lipsa de nimic”.

evitarea abandonarii unor probleme importante:vrei sa discuti cu parintii despre sexualitate,dar ei evita zicand ,,hai mai bine spune-mi cum mai e cu scoala” apoi copii evita sa raspunda la solicitarile parintilor.

Cum putem sa inlaturam barierele dintre tineri si parinti?

Se pot rezolva conflictele intre generatii?

Daca esti tanar,tu cum te vei comporta cu copii tai?

Iti intelegi tu parintii?

7 comentarii (+add yours?)

  1. mihaelactg
    Sep 24, 2008 @ 20:42:26

    Cum putem sa inlaturam barierele dintre tineri si batrani sau mai scurt …dintre generatii…?Grea intrebare! Si totusi simpla ca raspuns: lasandu-i pe unii sa fie in locul altora .
    Iar daca cei batrani (parintii) vor trece acest test-este pentru ca ei au ceva experienta de viata, insa cei tineri ar trebui lasati sa incerce macar o zi – o singura zi -sa ia locul adultilor… a doua zi poate ar sti cum sa puna problema parintelui pentru a fi inteles de catre acesta si la randul lui de a fi de acord cu ce zic acestia…

    Răspunde

  2. Balauca Claudia
    Sep 24, 2008 @ 21:13:29

    Inseamna ca trebuie sa fac schimb de experienta cu mama si cu tatal meu…numai cand ma gandesc ca trebuie sa fiu 5 minute in locul lor…hmm…E grea meseria de parinte.
    Stiu ca parintii ne vor numai binele.Dar totusi pe moment unui tanar i se pare ceva absurd sa tina cont de sfaturile parintilor.Ma gadesc ca peste ceva timp voi putea sa fiu si eu parinte…Cum o sa-mi educ copii? Stiu un singur lucru,o sa fac pentru ei ce fac parintii mei pentru mine,si daca se poate mult mai mult;) In adolescenta poate nu-mi intelegeam parintii intru’ totul dar pe an ce trece,incep sa se cristalizeze idei.Care idei?Ideile mamei si ideile tatalui,pentru ca noi suntem niste musafiri de lunga durata si inconstient ne copiem parintii(bine ar fi sa le copiem doar punctele forte ale caracterului lor).

    Răspunde

  3. costin84
    Sep 25, 2008 @ 07:04:58

    Nu sunt deacord cu conceptia „voi face si eu pt copii mei, ce au facut ai mei pt mine”
    Gandesc un pic diferit.
    Barierel se pot inlatura foarte usor, relatia parinte fiu trebuie luata si formata pas cu pas, pe etape.
    Totul depinde de varsta, parerea mea. Aici ar fi mai multe de spus.
    Insa, eu imi voi sprijinii copilul sa faca ce el isi doreste si ii voi da ce-si doreste. Degeaba ii ofer ce mi-au oferit ai mei, daca el vrea altceva. Aici nu vorbim de dragoste , de afectiune s,a. Ci de restul lucrurilor de care doreste sa dispuna in functie de nevoi si de timpuri

    Răspunde

  4. Balauca Claudia
    Sep 29, 2008 @ 05:37:08

    Depinde si de ceea ce ne-au oferit fiecaruia parintii.Eu vorbeam prin prisma experientei mele.Nu stiu daca e bine sa-i dai copilului tot ce-si doreste.Daca cumva vei ajunge intr-o situatie in care nu ii vei mai putea sa-i oferi cum te poti justifica?Copilului trebuie sa-i asiguri strictul necesar si sa-l inveti sa fie cumpatat in ce-si doreste si ce face.

    Răspunde

  5. cineva
    Oct 10, 2008 @ 12:24:36

    NU puteţi sa faceţi nimic. Copii îşi vor face de cap oricum. Aşa e de când lumea si pământul. Apoi se vor maturiza si vor regreta de prostia pe care au făcut-o.
    Pentru unii va fi prea târziu, iar alţi vor scapă ca prin foc de nenorocirea pe care le era pregătita.
    Atât timp cat tineri nu pot sa înţeleagă ca exista un duşman al lor, ce ii pândeşte sa-i prindă in capcana lui, vor crede ca ceea ce fac ei e bine si nu au nevoie de sfatul părinţilor lor.
    Aşa ca diavolul ii va prelua in ‘grija” lui si va face tot posibilul sa le distrugă viitorul.
    Doar daca se vor trezi la timp, ca fiul risipitor si se vor întoarce la Tatal din Ceruri se vor salva.
    Altminteri………..

    Răspunde

  6. robert
    Oct 24, 2008 @ 00:44:01

    Pentru a face di copilul tau un om dupa inima lui Dumnezeu trebuie sa fi tu insuti un inplinitor al cuvantului lui Dumnezeu , prin exemplul tau de viat trait in sfintenie si prin disciplinarea copilului exact dupa biblie (nu dupa filozofia lumi).Afirmatia ca nu putem face nimic pentru a ne educa copii face parte din filozpfia lumii si este Falsa ,sper ca un crestin real nu poate crede o asemenea afirmatie Total gresita.

    Răspunde

  7. Balauca Claudia
    Noi 11, 2008 @ 20:00:07

    Cata dreptate ai Robert…ce bine ar fi daca toti si-ar educa copii in temere de Domnul!

    Răspunde

Lasă un răspuns

